כיתוב על מצבה

מה יהיה הכיתוב על המצבה? זו שאלה שנשאלת באופן מידי כשחושבים על הכנת המצבה. הכאב שעדיין מורגש מהפטירה, הרצון לעשות את הכי טוב בשביל הנפטר, הניסיון להנציח אותו ועוד, מתרוצצים בראש. זהו זמן קשה מכיוון שישנן התלבטויות, חילוקי דעות בדרך ההנצחה של הנפטר וכל זה נדרש לקבלת החלטה בזמן קצר. 

אנו במצבות כדר מבינים את הקשיים שלכם. אנו כבר למעלה מ65 שנה עוסקים בייצור מצבות מכירת מצבות  חידוש מצבות ובכיתוב על מצבות. אנו מבטיחים לתת לכם ליווי מלא ברגישות, אמפתיה, סבלנות ומקצועיות ונעזור לכם לתמצת את האדם בכיתוב על המצבה.

כיתוב על מצבה
לפי חוקי ההלכה

טקס הקבורה, מעבר לחלק האנושי שלו של לתת לאדם שנפטר כבוד אחרון ואפשרות למשפחה להיפרד כיאות, הוא טקס דתי אשר מחויב בסדרה של חוקים כולל חוקים אשר קשורים לכיתוב על מצבה. לדוגמא: לפי פסיקות הלכה רבות יש לכתוב רק את התאריכים העבריים של הלידה והפטירה של הנפטר. למרות זאת, רבים מציינים את התאריכים הלועזיים בנוסף לתאריכים העבריים על המצבה של יקירם שנפטר וחברת קדישא שמבצעת את סידורי הקבורה לא מונעת את האפשרות הנ״ל. 

המלצה נוספת לפי ההלכה היהודית היא שרצוי לא לשבח יותר מידי את הנפטר בכיתוב. הכוונה היא כי הכתובים על מצבה יכולים ואף רצויים להכיל שבח לאדם ותיאור של אישיותו ומעשיו הטובים אך חשוב לכתוב דברים נכונים לגבי האדם.

נוסח סטנדרטי של
כיתוב על מצבות

בניסוח המקובל של הכיתוב על מצבה לפי ההלכה כותבים בראש המצבה- פ.נ (פה נקבר/ה), מתחת לכך את שמו/שמה של המנוח/ה, את שמות הוריו/הוריה (מוסיפים גם את המילה ז״ל [זיכרון צדיק/ה לברכה] כאשר ההורים אינם בחיים), את תאריך הלידה ותאריך הפטירה לפי הלוח העברי ובסוף ת.נ.צ.ב.ה (תהא נשמתו/נשמתה צרורה בצרור החיים).  

אנו מזכירים כי זהו נוסח נפוץ ומקובל בלבד ולא מחייב.

הנקודה החשובה היא שתזכרו כי ניתן ורצוי לכתוב על המצבה מה שאתם חושבים שיכול להנציח בצורה יפה ומכבדת את הנפטר. 

דוגמאות לניסוחים של פסוקים מהתנ״ך

פסוקים לכיתוב על מצבה של גבר

  • ״והיה כעץ שתול על פלגי מים״
  • ״ומצא חן ושכל טוב בעיני אלוהים ואדם״
  • ״איש אשר רוח אלוהים בו״ 
  •  ״אשרי אדם מצא חכמה ואדם יפיק תבונה״ 
  •  ״אוהב שלום ורודף שלום״

פסוקים לכיתוב על מצבה של אישה

  • "אשת חיל מי ימצא"
  • ״קמו בניה ויאשרוה בעלה ויהללה״
  • ״כי יודע כל שער עמי כי אשת חיל את״
  • ״יקרה היא מפנינים וכל חפציך לא ישוו בה״
  • ״פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה״

כיתוב על מצבה בעזרת שירים

כשמחליטים מה לכתוב על המצבה אפשר לקחת השראה ומשפטים משירים וסיפורים שהנפטר אהב או  שמתארים טוב אותו. כמובן ישנם אין ספור שירים וסיפורים אופציונליים. אנו ממליצים לכם לבחור משפט משיר או סיפור שהנפטר אהב או שמתאר אותו.  אתם כמובן מוזמנים להתייעץ אתנו על אופציות למשפטים יפים בשביל הכיתוב על המצבה שלכם.

אפשרי גם לשנות כיתוב על מצבה כאשר בן הזוג נפטר ומבצעים קבורה משותפת חדשה, קבורה זוגית ומצבה כפולה.

כיתוב על מצבה
לפי קרבה

כשמחליטים מה לכתוב על המצבה צריך להתחשב במי הנפטר היה עבורכם. אם הנפטר היה אבא אז לרוב מציינים את היותו מורה דרך ומוביל המשפחה. אם זאת אמא אז לרוב מציינים את האהבה שלה למשפחה שלה ואת הערכים שהיא חינכה עליהם.  וזאת מצבה לאמא.

הכי חשוב לזכור שיש לכתוב את הדברים מהלב ועל סמך ההכרות עם האדם ולא בהכרח מתוך אופציות קבועות מראש.

כיתוב על מצבה
של חייל/ת

בניגוד לכיתוב על מצבה רגילה, במצבה צבאית,  מצבה לחייל  ישנם כללים של משרד הביטחון וצה״ל עליהם חייבת המצבה לעמוד.  על המצבה ניתן לכתוב משהו אישי עד אורך של 48 תווים ו2 שורות. במקרה זה חייבים לקבל את אישור המשפחה הקרובה מהמעגל הראשון.

ומה אם רוצים לקבור בבית עלמין אזרחי?

ניתן לקבור בבית עלמין אזרחי את החייל ואז חוקי משרד הביטחון אינם חלים על המצבה. משרד הביטחון מחויב להשתתף בהוצאות ייצור המצבה עד סכום של 4500 ש״ח.

סוגי האותיות בכיתוב

כאשר כותבים על המצבה, באם זאת מצבת קיר או מצבה רגילה ישנן מגוון אופציות. ישנה אופציה של חריטה באבן, ישנה אופציה של אותיות שבולטות החוצה, אותיות הפוכות, אותיות עופרת חלקות או בולטות ואותיות ברונזה. מתלבטים איזה מה סוג האותיות המתאימות למצבה שלכם?. מוזמנים להתייעץ אתנו התקשרו או שילחו ווצאפ לפרטים.

מצבה מ גרניט שחור
מצבה כפולה של מצבות כדר
מצבה מיוחדת - מצבה מגרניט שחור מהודרת
מצבת אבן
מצבה אבן טבעית עם זכוכית + עיטורי כתב מנחושת על מצבה.
מצבה מיוחדת מעץ שיש ואבן טבעית
מצבת קיר טורקיז של מצבות כדר
מצבת סנהדרין שחורה

התקשרו עכשיו לקבלת ייעוץ ללא התחייבות

מצבות כדר ייצור עיצוב וייבוא מצבות רחוב ירושלים 37 ראשון לציון חניה חופשית

03-9651189

לאזורי השירות שלנו לחצו >>> כאן 

לפרטים ולעזרה בהזמנת מצבה